Provision of financial support from parents in higher education

Authors

  • María Cristina López de la Madrid Departamento de Ciencias Exactas, Tecnología y Metodologías. Centro Universitario del Sur, de la Universidad de Guadalajara
  • Adolfo Espinoza de los Monteros Cárdenas Departamento de Sociedad y Economía. Centro Universitario del Sur, de la Universidad de Guadalajara
  • Diana Rojo Morales Departamento de Cultura, Arte y Desarrollo Humano. Centro Universitario del Sur, de la Universidad de Guadalajara
  • Alberto Rojas García Departamento de Sociedad y Economía. Centro Universitario del Sur, de la Universidad de Guadalajara

DOI:

https://doi.org/10.21640/ns.v4i8.172

Keywords:

Financial supports, parents, educational level, income in higher education

Abstract

To know the perspective of parents on the importance of the higher level, and the provision of financial support towards offspring who entered al that level, we conducted a research in the Centro Universitario del Sur (CUSur), of the University of Guadalajara, to investigate, among other things, the education level of parents, the level of monthly spending and the importance of further education of their offspring.

Method: For the collection of information, we designed a survey type instrument was applied to 812 parents of freshmen during the third week of August, in 2010. The final number of surveys collected was 558 (68.8%), the information processing work was done on an Excel database, and using SPSS program v. 18. For the presentation of the results, two faces were worked: the first order by calculating descriptive frequencies and the second order inferencial by Chi square test and contingence tables, because we working with nominal variables.

Results: 95.2% of parents are willing to support their offspring financially in college. Of these, 77.8% decided to support them throughout the race, despite the 46.6% of these parents, is at the level of monthly expenditure of low and medium low. In this study, no relationship was found between father’s education and financial support available and support time.

Discussion or Conclusion: The financial support that parents give their offspring at their school is related to the resources they have, beyond their own level of education. However, it identifies a significant percentage of low-income parents who are willing to support them throughout the race, despite its financial constraints. The perception of the importance of continuing whit formal education for a larger period of time, is related to personal satisfactions (achieve the goals in life and gain knowledge) rather than the economic aspects (to make more money), so the study corroborates the results obtained by other researcher, but also highlights the social and cultural importance that parents give to this level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allen, David (1999). Desire to finish college. An empirical link between motivation and persistence. Research in Higher Education, 40 (4): 461-485.

Bean, J. P. y Vesper, N. (1990). Qualitative approaches to grounding theory in data: Using LISREL to develop a local model and theory of student attrition. Ponencia presentada en la reunión anual de la American Educational Research Association, Boston, Ma.

Bueno, Georgina y Aníbal Puentes (2008). Perfil sociodemográfico de los estudiantes universitarios sin progreso académico y la relación entre el apoyo psicosocial con enfoque de resiliencia y el éxito académico en los estudiantes de primer año de universidad. España: Universidad Complutense de Madrid.

Contreras, Marisol; Corbalán, Francisca y Redondo, Jesús (2007). Cuando la suerte está echada: estudio cuantitativo de los factores asociados al rendimiento en la PSU. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 5 (5): 259-263.

De la Luz, Christian y Díaz, Eliseo (2010). Dispersión del ingreso y demanda de la educación media superior y superior en México. Análisis Económico 58 (25): 99 – 122.

Diez-Cañedo, J. y Gabriel Vera. (1982), La importancia de la escolaridad en la determinación del nivel de ingreso. Banco de México.

García de Fanelli, Ana y Claudia Jacinto. (2010). Equidad y educación superior en América Latina: el papel de las carreras terciarias y universitarias. Revista Iberoamericana de Educación Superior 1 (1): 58:75. Recuperado de http://ries.universia.net.mx/index.php/ries/article/view/28/equidad.

Garrido, R. (2007). Un estudio del impacto de la Universidad sobre la economía local: El corredor de Henares, España. Urbano año/vol. 10, 016. Concepción, Chile: Universidad del Bío Bío.

INEGI. (2009). Estudio Nacional de Ingresos y Gastos de los Hogares 2008 (ENIGH). México: Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática.

Kisilevsky, Marta y Cecilia Veleda. (2007) Dos estudios sobre el acceso a la educación superior en la Argentina UNESCO: Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación. IIPE – UNESCO. Sede Regional Buenos Aires

Marcel, Mario y Karla Tokman. (2005). ¿Cómo se Financia la Educación en Chile? Serie: Estudios de Finanzas Públicas. Chile: Ministerio de Hacienda.

Márquez, Alejandro (2008). Los jóvenes mexicanos: su horizonte de posibilidades de participación en la educación y el trabajo. En Jóvenes universitarios en Latinoamérica hoy, coordinado por Suárez, Herlinda y José Antonio Pérez, 223-296. México: Editorial Porrúa.

Merlino, Aldo y Gonzalo Roqué. (2004). Los nuevos jóvenes. Un estudio psicográfico de sus actitudes y estilos de vida. Argentina: Editorial Brujas.

Ortega, F. (1996) Los desertores del futuro. Centro de Estudios Avanzados. Universidad Nacional de Córdoba. Argentina.

Suarez, Ma. Herlinda y José Antonio Pérez (coord.) (2008). La disputa por la representación contemporánea de los universitarios en México,...o de cómo y para qué, forma la universidad pública a los jóvenes. Jóvenes Universitarios en Latinoamérica Hoy. México: UNAM (SES-SIJ)-CIIJ-Miguel Ángel Porrúa.

Tonconi, Juan (2010). Factores que influyen en el rendimiento académico y la deserción de los estudiantes de la Facultad de Ingeniería Económica de la UNA-PUNO, Periodo 2009. Cuadernos de Educación y Desarrollo 2 (11). Recuperado de: http://www.eumed.net/rev/ced/index.htm.

Published

2014-10-28

How to Cite

López de la Madrid, M. C., Espinoza de los Monteros Cárdenas, A., Rojo Morales, D., & Rojas García, A. (2014). Provision of financial support from parents in higher education. Nova Scientia, 4(8), 147–164. https://doi.org/10.21640/ns.v4i8.172

Issue

Section

Human and Social Sciences

Metrics

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.